Skip to main content

Header Image

Kuva

Portaat

Event dates

21.4.2020 14.00 - 18.8.2020 15.00

Location

Zoom
Add to your calendar: Outlook iCal Google

Tarjolla oppimisanalytiikka-aiheisia webinaareja

Event

Body

Oppimisanalytiikka-aiheiset webinaarit 

AnalytiikkaÄly-hanke toteuttaa vuoden 2020 aikana kolme oppimisanalytiikka-aiheista webinaaria. Webinaarien tarkoituksena on jakaa hankkeen tuloksia laajemmalle yleisölle sekä tuoda esille erilaisia oppimisanalytiikkaan liittyviä näkökulmia. Webinaarit järjestetään Zoomissa, löydät liittymislinkit alta.  

Tule mukaan kuuntelemaan ja keskustelemaan! 

Ilmoittautuminen webinaareihin: bit.ly/AIwebinaarit     

Lisätietoa webinaareista 

Tietosuojaperiaatteet, riskiarvio ja vaikutustenarviointi 

Tommi Haapaniemi (ISY), Meri Sariola (ISY), Jiri Lallimo (AY), Viivi Väisänen (HY) 

Osana AnalytiikkaÄlyn oppimisanalytiikan juridisia seikkoja koskevaa työtä Viivi Väisäsen esitys käsittelee Aalto-yliopiston tapauskuvauksen kautta tietosuojaperiaatteita ja vaikutustenarviointia. Esityksessä tuodaan esille tapausselvityksen tärkeimmät johtopäätökset sekä konkreettisena  
esimerkkinä vaikutustenarvioinnin tekeminen Moodle:n drop-out rate:sta. Työ on palvellut myös AnalytiikkaÄlyn oppimisanalytiikan linjauksia koskevaa työtä. 

Hankkeessa on kehitetty Itä-Suomen yliopiston johdolla yksinkertaistettua henkilötietojen käsittelyn riskiarviotyökalua, jota voidaan soveltaa erityisesti oppimisanalytiikan erilaisiin käyttötapauksiin. Esityksessä tutustutaan riskiarviotyökaluun ja siihen, millaisia keskeisiä riskejä ja näkökulmia oppimisanalytiikan käyttöönotossa tulee tietosuoja-asetuksen perusteella tarkastella. 

AnalytiikkaÄly-sovellus, Student Dashboard  

Heikki Hyyrö ja Sami-Santeri Svensk (TaY) 

Hankkeessa on kehitetty Tampereen yliopiston johdolla oppimisanalytiikkaa hyödyntävää sovellusta opiskelijoiden, ohjaajien ja koulutuksesta vastaavien käyttöön. Esityksessä pureudutaan konkreettisesti sovelluksen keskeisiin elementteihin ja erityisesti siihen, miten sovelluksella voidaan tukea opiskelijoiden sujuvaa opintojen etenemistä. 

Opintopolku palvelupolkuna – analytiikan näkökulmia  

Titta Jylkäs ja Essi Kuure (LaY) 

Millaisia kehitysmahdollisuuksia voimme tunnistaa, kun tarkastelemme opiskelijan opintopolkua palvelupolkuna? Esityksessä avataan palvelumuotoilun perusteiden ja menetelmien kautta ihmislähtöistä lähestymistä oppimisanalytiikkaan. Opiskelijan palvelupolun tunnistamisen kautta oppimisanalytiikan hyödyt voidaan kohdentaa opintoihin oikea-aikaisesti ja tuottaa näin opiskelijalle konkreettista hyötyä opintojen edistämiseen. Palvelumuotoilun ja oppimisanalytiikan kautta voimme hahmottaa opintopolun kokonaisuutena ja tarjota opiskelijalle palveluarvoa kohdennetusti. 

 

Information box