Skip to main content

Pääkuva

Kuva

VR_kuva_palaute
24.2.2020 11:57

Virtuaalitodellisuus biologian opetuksessa

Uutiset

Tagit

Koulutus ja opetus

Sisältö

Biologialla testattiin virtuaalitodellisuuden käyttöä perusopetuksessa eläinfysiologian kurssilla. Opiskelijat saivat vapaaehtoisessa tehtävässä tutustua VR-lasien avulla ihmisen anatomiaan ja siihen miltä maailma näyttää värisokeasta.

Opiskelijat antoivat kokeilun jälkeen sanallista ja kuvallista palautetta VR:n käytön hyödyistä ja haitoista. 70 opiskelijaa antoi palautetta ja yli 90 % palautteesta oli pelkästään positiivista. Opiskelijoiden mielestä virtuaalitodellisuus on hauska, havainnollinen ja mielenkiintoinen tapa oppia ja sitä tulisi käyttää enemmän opetuksessa. Erityisesti opiskelijat kokivat virtuaalitodellisuuden eduksi sen aktivoivan vaikutuksen, kun oppiminen tapahtui fyysisen kokemisen ja tekemisen kautta.

 

VR on aktivoiva ja mielenkiintoinen uusi mahdollisuus opetukselle tulevaisuudessa. Minulle kokemus oli erittäin positiivinen ja opettava. 

Jasmin

Jännittävä kokemus, mutta hyödyllinen! Voisi mielestäni käyttää enemmänkin opetuskäytössä. Hyödyllistä nähdä elimet ja kaikki muutkin kudokset niiden oikeilla paikoilla. Tuli kyllä itsellekin paljon uutta tuolla katselukokemuksella.

 Anni

Omasta mielestäni vr toimii opetuksessa erittäin hyvin, sillä sen avulla on helpompi hahmottaa konkreettisia kokonaisuuksia ja mahdollista luoda vaihtelevia oppimisympäristöjä. Se myös tekee opiskelusta kiinnostavampaa ja tehokkaampaa ainakin itselleni, sillä saa oppia visuaalisesti ja aktiivisesti tekemällä jotakin, jolloin asiat jäävät myös paremmin mieleen. Vr voisi olla hyvä oppimisympäristö myös esimerkiksi elintoimintojen tai esimerkiksi bakteerien ja virusten opiskelussa. 

Kia-Katriina

Vr-lasit olivat todella havainnollistavat. Niiden avulla pystyi tutkimaan ihmisen anatomiaa uudella näkökulmalla ja rakenteiden sijainnin hahmottaminen oli helpompaa verrattuna siihen, että niitä olisi tutkinut kirjasta. Vaikka laseja ei itse käyttäisi, myös kuvaruudusta toisen henkilön suorituksen seuraaminen on opettavainen tilanne.

Minttu

VR-lasien käyttö opetuksessa oli uusi ja mielenkiintoinen lisä opiskeluun. Erilaiset simulaatiot voivat havainnollistaa esimerkiksi juuri ihmisen anatomiaa konkreettisesti, ja näin ollen opiskeltava aihe jää paremmin mieleen. Toivottavasti tätä käytetään tulevaisuudessa enemmän kursseilla.

Elli

 

Kurssin suunnittelijana ja opettajana yllätyin siitä, kuinka sosiaalista VR-oppiminen oli: opiskelijat suorittivat tehtävän yleensä pienissä ryhmissä ja keskustelivat innokkaasti havainnoistaan ja testasivat toistensa tietämystä ja kokemuksia aiheesta.

Lyhyen kokeilun tuloksena on selvää, että virtuaalitodellisuuden käyttöä opetuksessa kannattaa kehittää.

Kommentoi uutista